elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Czwartek 21.11.2024

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJI

Cele i zadania w ogólności:

1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z  Ustawy  oraz  wydawanych na jej  podstawie aktów wykonawczych, a  w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno – wychowawcze
2. Głównymi celami działalności przedszkola jest:
1) szeroko rozumiane dobro dziecka

2) realizacja podstawy programowej przez odpowiednio wyszkolona kadrę

3) realizacja celów edukacyjnych oraz opiekuńczych w poszanowaniu praw   dziecka.

3. Przedszkole zapewnia :

1)  opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

2)  pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z możliwościami i potrzebami  psychofizycznymi dziecka w warunkach poszanowania godności osobistej, z wykorzystaniem własnej inicjatywy i aktywności dziecka,

3)  bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego, zawierający wszystkie treści podstawy programowej, w tym również treści wychowawcze i profilaktyczne, dopuszczony do użytku przez dyrektora przedszkola na podstawie opinii Rady Pedagogicznej,

4)  organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,

5)  bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,

6)   kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym; uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka,

7)   umożliwia dzieciom wychowania w poczuciu przynależności narodowej i religijnej,

8)   wspomaga indywidualny rozwój dziecka we współpracy z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności,

9)  udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

10)  konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach.

4.  Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3-6 lat.

5.   Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego całość podstawy programowej i dopuszczonego do użytku przez dyrektora.

6.    Przedszkole umożliwia wychowankom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez organizowanie uroczystości przedszkolnych i narodowych, eksponowanie symboli narodowych oraz organizowanie spotkań, wyjść, wyjazdów, wycieczek w miarę możliwości organizacyjnych.

 

Cel wychowania przedszkolnego i zadania Przedszkola w tym zakresie

1.      Celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z podstawą programową,  jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.

2.      Dla realizacji celu wychowania przedszkolnego Przedszkole realizuje następujące zadania:

3.      wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez zapewnienie warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

4.      wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

5.      tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

6.      zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

7.      wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

8.      wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

9.      tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

10.  przygotowanie do rozumienia emocji,  uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

11.  tworzenie sytuacji edukacyjnych budzących wrażliwość dziecka w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

12.  tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

13.  tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

14.  współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

15.  kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym  etapie rozwoju,

16.  systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia,  wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

17.  systematyczne wspieranie mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

18.  tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznania innych kultur.

 

Zadania Przedszkola

1.      Zadaniem Przedszkola jest:

1)      zorganizowanie opieki dzieciom 3-6 lat oraz zapewnienie im edukacji zgodnej z obowiązującą podstawą programową oraz innymi przepisami prawa;

2)      promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;

3)      rozwijanie potencjału i zainteresowań dzieci, a także wychowanie w ścisłym kontakcie i współpracy z rodzicami;

4)      dostosowanie zajęć kierowanych i niekierowanych w tym szczególnie gier i zabaw, w taki sposób, aby każde dziecko osiągało sukcesy na miarę swoich możliwości;

5)      przekazywanie dzieciom fundamentalnych zasad i norm społecznych uznanych przez rodziców za istotne w wychowaniu dziecka;

6)      budowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych;

7)      wychowanie w duchu tolerancji i szacunku dla każdego człowieka oraz siebie samego;

8)      systematyczna diagnoza potrzeb edukacyjnych i wychowawczych dzieci;

9)      kształtowanie pewności siebie, samoświadomości i konsekwencji w działaniu;

10)  rozpoznawanie barier utrudniających dzieciom funkcjonowanie i rozwój, a także możliwości i potrzeb indywidualnych dzieci;

11)  przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole – osiągnięcie odpowiedniego poziomu gotowości do podjęcia nauki w szkole;

12)  organizowanie pomocy – psychologiczno – pedagogicznej, w tym również opieki logopedycznej;

13)  organizowanie różnorodnych działań w różnych formach (np. wolontariat) we współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz innymi podmiotami w celu doskonalenia jakości procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych oraz wzajemnego rozwoju;

14)   wspieranie rodziców nauczycieli w zakresie rozwiazywania problemów wychowawczych a w przypadku nauczycieli doskonalenia jakości udzielanej pomocy p-p;

2.      Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie rocznym przedszkola i w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych oraz w planie nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny.

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Przedszkole Miejskie nr 32 w Bytomiu
Odpowiadający za treść: Iwona Rajtar
Wprowadził informację: Iwona Rajtar
Edytował informację: Iwona Rajtar
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 29.12.2021
Data udostępnienia informacji: 29.12.2021
Data ostatniej aktualizacji: 30.12.2021
Liczba wyświetleń: 394
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
30.12.2021
10:32:47
edycja
Iwona Rajtar
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJI
29.12.2021
18:07:06
dodanie
Iwona Rajtar
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJI